Zakelijk bloggen en wervende webteksten schrijven zijn cruciaal voor je online verkoopsucces.

Met de juiste woorden op je website trek je meer bezoekers, krijg je meer aanmeldingen en verkoop je meer producten. Ze overtuigen. Maken je vindbaar op Google. En zorgen ervoor dat bezoekers jouw meerwaarde en expertise op je vakgebied gaan herkennen.

En het interessante is, je kunt zelf heel veel doen om van je teksten onweerstaanbare klantmagneten te maken die voor meer inschrijvingen en omzet zorgen.

Om daarmee te starten, vind je hier bij elke letter van het alfabet een verkoopgericht trefwoord beschreven. Het aantal trefwoorden is overigens gigantisch. Moeilijk kiezen dus. Want waar schrijf je over bij de A? Over Authenticiteit? Of toch maar over Autoriteit? En bij de B? En C?

AUTORITEIT

Wanneer je regelmatig blogt, gaan bezoekers je als een AUTORITEIT zien op de markt waarop jij je begeeft.

Het opbouwen van je expertstatus gaat langzaam. Met elk nieuw blogbericht werk je eraan. En het mooie is, die blogberichten zijn altijd aanwezig. Ze zijn vierentwintig uur per dag online te vinden. Blijven bezoekers aantrekken. En worden misschien ook nog rondgetwitterd.

Met zakelijk bloggen bouw je dan ook een schatkamer op die zich langzaam maar zeker steeds verder vult. En die altijd voor je werkt.

Lees ook 4 belangrijke redenen om als ondernemer vandaag nog te starten met bloggen.

BEWIJS

Je kunt natuurlijk zelf zeggen dat je product of dienst fantastisch is. Maar een krachtiger BEWIJS dan jouw tevreden klant bestaat er eigenlijk niet. De klant komt namelijk van buiten de organisatie en wordt daarom als onafhankelijk gezien. Dat maakt hem geloofwaardig.

Gebruik dan ook testimonials van tevreden klanten. Het is effectief. Om tot een besluit te komen zijn mensen namelijk altijd op zoek naar wat anderen hebben gedaan. Ze willen gerustgesteld worden dat ze de juiste keuze maken.

Met aanhalingstekens vertel je de websitebezoeker dat hij een testimonial leest. Bijvoorbeeld “Ik start de dag altijd met Nespresso,” vertelt Mark.

CALL TO ACTION

Maak krachtige knoppen waarmee bezoekers naar een productpagina kunnen gaan of zich kunnen inschrijven voor bijvoorbeeld een training.

Op zo’n knop staat een tekst die aanmoedigt iets te doen. Daarom wordt het een CALL TO ACTION genoemd. Zo’n call to action levert je klanten en omzet op. Geen call to action op je webpagina is dan ook een gemiste kans.

Tekst die je op je knop zet, is bijvoorbeeld “Bestel het boek” of “Ja, ik doe mee!”.

DIALOOG

Je bent constant in DIALOOG met je websitebezoekers.

Neem zoveel mogelijk drempels en twijfels weg in je online verkoopgesprek. Maak je online formulieren zo makkelijk mogelijk. Haal alle overbodige invulvakken weg. Leg uit hoe veilig de online betalingen zijn. Laat de betaalmogelijkheden zien. En vertel wat er gebeurt als de klant op de knop “verzenden” klikt.

Besteed ook aandacht aan een uitgebreide en goede pagina met veelgestelde vragen. Mensen die hier komen, zijn al bijna je klanten. Ze twijfelen alleen nog en zoeken bevestiging. Jij gaat ze helpen met kloppende en overtuigende informatie.

EERSTE REGEL

Bij zakelijk bloggen gaat het om aandacht trekken. Eerst met een pakkende titel. Dan met de EERSTE REGEL.

Met die eerste regel kan je bezoekers razend nieuwsgierig maken. Ze laten voelen dat ze iets fantastisch en belangrijks niet weten. Bij de lezer ontstaat dan een sterk verlangen om door te lezen. En dat kennisgat te dichten. Er kan zelfs een verlangen ontstaan om ergens op te klikken of om iets te bestellen.

Wanneer websitebezoekers eenmaal die eerste regels gelezen hebben, is de kans groot dat ze doorlezen.

Lees ook Hoe je blogartikel nieuwsgierigheid prikkelt en direct veel meer lezers trekt.

FOCUS

Ga gericht te werk. Kies een specifieke doelgroep met een urgent probleem. Een doelgroep waar je je bij thuis voelt. En blog voor deze groep over je oplossingen voor dat urgente probleem. FOCUS hierop en je bent dubbel zo effectief.

GOOGLE

Wanneer jouw zakelijke blog groeit met unieke en relevante informatie over een bepaald onderwerp, zul je hoger in de resultaten van zoekmachines als GOOGLE terechtkomen. Google is namelijk gek op zulke informatie.

Maar ga niet alleen maar voor zoekmachines schrijven. Een zoekmachine is geen mens en geen klant. Schrijf voor je klanten en lezers. Zij gaan reageren en kopen. Zoekmachines niet.

HERSENEN

Vermijd bij het zakelijk bloggen schrijftaal en schrijf in spreektaal. Wanneer je HERSENEN denken dat er een gesprek met ze gevoerd wordt, zijn ze alerter. Ze schrikken wakker en letten op. En dat is nou net wat je wilt.

IK

IK sta centraal in mijn blog. Ai! Fout. Want zakelijk bloggen gaat helemaal niet over mij. Het gaat juist over de klant. Over hoe hij of zij met waardevolle informatie geholpen kan worden om zijn of haar doel te bereiken.

JA

Wil jij zakelijk bloggen? JA? Gewoon doen. Laat je in je ondernemingslust, schrijflust en creativiteit niet weerhouden door de weerstand van mensen om je heen die niet meteen warmlopen voor al je plannen.

“People who say it cannot be done should not interrupt those who are doing it.” George Bernard Shaw

Lees ook 3 tips om te starten met je eigen onweerstaanbare website.

KLANTVOORDELEN

Denk in KLANTVOORDELEN. En beschrijf ze in je blog of op je productpagina’s. Je potentiële klanten willen namelijk vooral weten op welke wijze je hun specifieke problemen gaat oplossen en hoe je hun leven mooier en beter gaat maken.

LOOKS

Ondernemen begint met zelfkennis. Weten wie je echt bent. Om vervolgens een eigen aanbod te creëren waarmee je op een geloofwaardige manier de pijnpunten van een of meer specifieke doelgroepen oplost.

Daarna bepaal je pas welke LOOKS, welk budget en welke middelen passend zijn.

Blijf in al je uitingen steeds duidelijk maken welke problemen je voor de ander oplost. Ben consistent in je verhaal.

Op deze manier bouw je aan een geloofwaardige identiteit en aan relevantie en herkenbaarheid voor je doelgroep. Je gaat opvallen tussen je concurrenten. En creëert een voorkeurspositie in het brein van mensen. Daarmee help je ze om tussen dat enorme aanbod te kiezen voor jou.

MARKETINGTRENDS

Het bureau Berenschot onderzoekt elk jaar wat de belangrijkste MARKETINGTRENDS zijn.

Authenticiteit is een van de belangrijke marketingtrends van dit moment. Het zorgt ervoor dat je opvalt, minder vervangbaar bent en geloofwaardig bent. Hierdoor trek je klanten aan.

Hoe kun je jezelf nu authentiek en onderscheidend profileren? Niet door alleen een opvallende huisstijl te bedenken en te vertellen wat je doet. Wel door te tonen waar je voor staat, wat je passie is en welke meerwaarde je biedt. Door een partner in de ambities van de ander te worden en te laten zien welke problemen jij voor die ander oplost. Het resultaat? Mensen gaan je vertrouwen en zich met je verbonden voelen. Zakelijk bloggen leent zich hier perfect voor.

“Klanten moeten herkennen dat je ergens voor staat.” Howard Schultz, Starbucks

Lees ook 9 belangrijke vragen waarmee jij je voorsprong op je concurrenten vergroot.

NIET-GOED-GELD-TERUG

Sta voor wat je zegt. Laat bijvoorbeeld zien dat je zo overtuigd bent van je product, dat je het een maand lang gratis laat uitproberen om te bewijzen dat alles wat je zegt waar is. Of geef een NIET-GOED-GELD-TERUG-GARANTIE.

Goede garantievoorwaarden, service en support nemen de zorgen over het kooprisico bij je potentiële klant weg.

ONDERNEMEN

ONDERNEMEN is denken in mogelijkheden. Kansen zien en benutten. Waarde creëren. Successen vieren. En doorzetten als het even tegenzit.

Ondernemen betekent ook een expert inschakelen bij zaken waar je echt niet goed in bent. Je houdt dan meer tijd en energie over om te doen waar je in uitblinkt.

PROBLEMEN

Wist je dat 95% van je aankoopbeslissingen worden genomen door je onbewuste brein? Dit brein is gericht op overleven en reageert sterk op gevaar en PROBLEMEN.

Benoem daarom in je webteksten de problemen van je bezoekers. Ze worden dan wakker geschud en zijn alert. Vertel ook hoe je het probleem gaat oplossen en hoe het leven voor je bezoeker daarna veel beter wordt.

QUI-VIVE

De wereld om je heen verandert en biedt steeds nieuwe kansen. Dat geldt voor de wereld op het web. Maar ook voor jouw vakgebied. Struin daarom het internet af. Lees blogs van vakgenoten. Praat met je klanten. En blijf op je QUI-VIVE voor kansen en bedreigingen.

Lees ook Hoe je concurrentievoordeel verdwijnt en wat je daaraan kunt doen.

RENDEMENT

Ken jij de 80/20 regel die stelt dat 8 van de 10 mensen de titel van je blogbericht lezen? Maar dat gemiddeld slechts 2 mensen het artikel zelf zullen lezen? Ai! Dat laatste gemiddelde wil je natuurlijk omhoog gaan trekken.

Tijd dus om eens extra aandacht te besteden aan onweerstaanbare titels die daadwerkelijk lezers je artikel binnentrekken. Wist je trouwens dat je volgens sommige copywriters wel 50% van je tijd hieraan moet besteden? En dat dat een flink RENDEMENT oplevert? Want hoe beter je titel, hoe meer lezers. Terwijl een slechte titel je bericht alleen maar onzichtbaar maakt.

SNEL

Bezoekers op je website komen er om een taak uit te voeren. Om iets te leren. Of om iets te doen. En het liefst zo SNEL mogelijk ook. Anders zijn ze zo weg naar de volgende website.

Omdat je je bezoekers natuurlijk wilt vasthouden, maak je je site gebruikersvriendelijk. Je zorgt ervoor dat je bezoekers meteen zien wat er te krijgen is, waar ze moeten zijn en wat ze moeten doen. Tijd is kostbaar op internet.

Lees ook Het geheim van bedrijven en bloggers die websitebezoekers vasthouden.

TIKJE OP JE SCHOUDER

Clayton Makepeace is een van de succesvolste Amerikaanse copywriters en een ster in het schrijven van pakkende titels voor webteksten. Hij vergelijkt een goede titel met een TIKJE OP JE SCHOUDER. Je bent even helemaal op zo’n tikje gefocust. En kunt eigenlijk niet anders dan kijken wie er tikt.

Bij een goede titel kun je ook niet anders dan even kijken wat er daarna nog komt. Je wordt door dat tikje als het ware de eerste regels van de blogtekst of verkooptekst ingetrokken.

Die titel verleidt dus. En zegt ‘je mag het niet missen want hier ga je iets waardevols vinden’.

Lees ook Pakkende titels zijn als een tikje op je schouder. Ik kijk. En jij?.

URGENT

Een copywritingtechniek waarmee je ijzersterke titels voor je blogberichten schrijft, heet 4U. De techniek stelt dat:
1. de belofte in je titel bruikbaar moet zijn (useful);
2. een gevoel van urgentie moet oproepen (urgency);
3. een uniek (unique) voordeel speciaal voor de lezer duidelijk maakt;
4. heel erg specifiek (ultra-specific) moet zijn.

Bekijk je titels eens. Zijn ze verleidelijk? En trekken ze al flink wat bezoekers je website binnen? Of zou je er met de 4U-techniek nog eens stevig je tanden in kunnen zetten?

Lees ook Titels die onmiddellijk het aantal bezoekers naar jouw website verdubbelen.

VRAAG

De eerste VRAAG die bezoekers zichzelf stellen wanneer ze voor het eerst op je website komen is ‘wat is dit eigenlijk voor een website’ en ‘wat hebben ze hier eigenlijk’. Je moet dat meteen kunnen zien. Een slimme manier om dat snel duidelijk te maken is om het in een zin (tagline) bij je logo te zetten.

Ga maar eens naar zoover.nl. Wat is dit eigenlijk voor een website? Wat hebben ze hier? Je ziet in een oogopslag aan de tagline ‘vakantiebeoordelingen’ dat je hier meningen kunt vinden over reizen en accommodaties. Duidelijk!

En omdat de tagline in de top bij het logo verwerkt is, is op elke pagina zichtbaar wat je hier kunt krijgen. Het maakt daarbij niet uit op welke pagina je de website binnenkomt.

WORDPRESS

Met het gratis programma WORDPRESS kun je prachtige grote en kleine websites maken. Dit contentmanagementsysteem staat op dit gebied echt aan de top!

Het is gebruiksvriendelijk, en biedt door de vele beschikbare plugins en themes (vormgevingssjablonen van je website) ontzettend veel mogelijkheden voor het maken van jouw eigen specifieke website. Voor (startende) ondernemers en zakelijke bloggers in spe is dit webprogramma een fantastische oplossing om zelf je website mee te maken.

Lees ook Waarom WordPress zo populair is bij het maken van je eigen website.

X-AANTAL

X-AANTAL bezoekers, x-aantal klanten, x-aantal inschrijving voor je e-maillijst… Wat brengt zakelijk bloggen jouw op?

IJVER

Volgens het Van Dale-woordenboek betekent IJVER: sterke aandrift, aandrang (om een taak te vervullen), hevig gevoel (voor iets), werkzame liefde (voor een denkbeeld of beginsel).

Synoniem: elan, geestdrift, passie, vuur.

Nodig voor ondernemen. En zakelijk bloggen.

ZAKELIJK BLOGGEN

ZAKELIJK BLOGGEN? Waarom zou je daar als zelfstandig ondernemer tijd aan besteden?

Omdat je nu op deze blogpagina bent. Zelfs al helemaal onderaan. En dat terwijl je mij helemaal niet kent. Dat is eigenlijk het antwoord.

Met zakelijk bloggen trekt je website via Google of social media bezoekers aan. Mensen die jouw oplossingen en ideeën voor hun problemen en vragen willen lezen.

Zakelijk bloggen en ondernemen, ze zijn dan ook een perfecte combinatie.

Zakelijk bloggen en Zeeën van tekstideeën trouwens ook. Waarom? Omdat je hier de online tekstschrijver in jezelf kunt ontwikkelen. En leren hoe je zelf de meest aantrekkelijke blogs en webteksten schrijft voor je onderneming.

Blijf je het toch nog een worsteling vinden om zelf teksten voor je website of nieuwsbrief te schrijven? Komt je blog maar niet goed van de grond? Wil je feedback? Of ideeën voor je zakelijke blog? Dan help ik je graag. Met teksten. Een brainstormsessie. Of advies op maat.

Bel gerust om te kijken wat er allemaal mogelijk is: 06 34040323. Of mail je vraag naar info@zeeenvantekstideeen.nl.

“Kreeg meteen de kriebels om je ABC als een soort checklist naast mijn website te leggen. Er zit veel in en is toch lekker beknopt.” Jaap, bezoeker Zeeenvantekstideeen.nl, via mail

Download 3 bruistabletten voor je blogkoppen


Cadeau! Minigids voor bruisende koppen. Ontvang de 3 triggers voor ultraeffectieve koppen en krijg direct meer lezers, meer omzet, meer impact.
IK WIL DAT!