Ken jij de 80/20 regel die stelt dat 8 van de 10 mensen de titel van je blogbericht lezen?

Maar dat gemiddeld slechts 2 mensen het artikel zelf zullen lezen?

Ai! Dat laatste gemiddelde wil je natuurlijk omhoog gaan trekken.

Tijd dus om eens extra aandacht te besteden aan onweerstaanbare titels (of koppen) die daadwerkelijk lezers trekken.

Wist je trouwens dat je volgens sommige copywriters wel 50% van je tijd hieraan moet besteden?

En dat dat een flink rendement oplevert? Want hoe beter je title, hoe meer lezers.

Terwijl een slechte titel je bericht alleen maar onzichtbaar maakt.

Denk je even met me mee voor een onweerstaanbare titel?

Oké, hoe werkt het bedenken van een onweerstaanbare titel dan?

Doe gewoon alsof je met me brainstormt voor de titel van dit bericht.

A: “Wat denk je van ‘Titels die websitebezoekers trekken’? Door de belofte van ‘bezoekers trekken’ zien lezers direct welk bruikbaar voordeel het heeft om op de titel te klikken. En om hun tijd te besteden aan het lezen van het artikel.”

B: “Uhmm… Yep, die bruikbare belofte is goed. Maar kan sterker. Urgenter. Je zou die websurfer iets meer moeten prikkelen om het artikel direct te lezen. Een beetje onder druk zetten. Hij is nu op zoek. Als hij het nu niet leest, leest hij het nooit. En is je kans verkeken. Wat dacht je ervan om een woordje als nu, meteen of onmiddellijk in de titel te verwerken? Dan krijg je zoiets als ‘Titels die onmiddellijk websitebezoekers trekken’?.”

A: “Ja, dat is mooi! Maar volgens mij kan het nog sterker. Specifieker. Met meer detail. Zoiets als ‘Titels die onmiddellijk twee keer zoveel websitebezoekers trekken’. Begint al ergens op te lijken, hè? Twee keer zoveel, dat is ultra-specifiek én een belofte! Of wat denk je van het woordje verdubbelen? Dan wordt het ‘Titels die onmiddellijk het aantal websitebezoekers verdubbelen‘.”

B: “Verdubbelen. Klinkt krachtig. Maar ik hoop dat je dat dan wel kunt waarmaken. Anders val je natuurlijk snel door de mand en komen je bezoekers niet meer terug.”

A: “Maar verdubbelen kan! Titels hebben gewoon een enorme impact. Toch ontbreekt er nu nog iets waardoor de websurfer denkt ‘het is uniek en speciaal voor mij bedoeld’. Weet je wat, ik ga hem of haar gewoon direct aanspreken met u, je of jouw. Dan wordt het dus ‘Titels die onmiddellijk het aantal bezoekers naar jouw website verdubbelen‘.”

B: “Lijkt me goed! Zet het online. En ik ben benieuwd hoeveel bezoekers je ermee trekt. Hou je me op de hoogte?”

Schrijf jij verleidelijke beloftes volgens het 4U-principe?

De copywritingtechniek waarmee je hierboven de titel hebt samengesteld, heet 4U.

Ze is ontwikkeld door AWAI en stelt dat:
1. de belofte in je titel bruikbaar moet zijn (useful);
2. een gevoel van urgentie moet oproepen (urgency);
3. een uniek (unique) voordeel speciaal voor de lezer duidelijk maakt;
4. heel erg specifiek (ultra-specific) moet zijn.

Zijn jouw titels onweerstaanbaar?

Kijk nu eens naar jouw koppen.

Zijn ze zo onweerstaanbaar verleidelijk geschreven dat ze al flink wat bezoekers je website of blog binnentrekken?

Of zou je er met de 4U-techniek nog eens stevig je tanden in kunnen zetten? Succes!

Download 3 bruistabletten voor je blogkoppen


Cadeau! Minigids voor bruisende koppen. Ontvang de 3 triggers voor ultraeffectieve koppen en krijg direct meer lezers, meer omzet, meer impact.
IK WIL DAT!