Weet jij wat het geheim is van bedrijven en bloggers die websitebezoekers weten vast te houden?

Heel simpel: ze maken meteen duidelijk waar hun website over gaat.

Is je website de moeite waard?

De vraag ‘snappen jouw bezoekers waar je website over gaat’ is belangrijk.

Een bezoeker beslist namelijk snel of hij of zij het de moeite waard vindt om op je site te blijven.

En of hij of zij zaken met je wil doen en daarmee klant van je gaat worden.

Snapte jij bijvoorbeeld meteen waar Zeeën van tekstideeën over gaat?

Drie vragen over je website

Internetcopywriter AartJan van Erkel gaat in zijn video Maakt jouw website deze 3 dodelijke fouten in op de vraag of je website meteen vertelt wat je doet.

Hij splitst die vraag op in drie deelvragen die een bezoeker zichzelf stelt wanneer hij of zij op een willekeurige webpagina belandt.

De eerste vraag die bezoekers zichzelf stellen is ‘wat is dit eigenlijk voor een website’.

Je moet dat snel kunnen zien.

Een slimme manier om dat snel duidelijk te maken is om het in een tagline (zin bij je logo) te zetten.

De tweede vraag die bezoekers snel willen weten is ‘wat hebben ze hier eigenlijk’.

Het antwoord hierop kun je ook terugvinden in de tagline.

Ga maar eens naar zoover.nl. Wat is dit eigenlijk voor een website? Wat hebben ze hier?

Je ziet in een oogopslag aan de tagline ‘vakantiebeoordelingen’ dat je hier meningen vindt over reizen, accommodaties… Duidelijk!

En omdat de tagline in de top bij het logo verwerkt is, is op elke pagina zichtbaar wat je hier kunt krijgen. Het maakt daarbij niet uit op welke pagina je de website binnenkomt.

De derde vraag die bezoekers snel beantwoord willen zien is ‘wat maakt dit bedrijf zo uniek’.

Probeer ook deze vraag meteen duidelijk te maken.

Wanneer je bijvoorbeeld naar de website 100% Travel gaat, dan zie je meteen dat zij reisgidsen aanbieden met informatie over unieke plekken ‘waar anderen niet komen’. Dat maakt de 100%-reisgidsen zo bijzonder.

Wanneer je website de bovenstaande drie vragen niet snel beantwoordt, snapt je websitebezoeker gewoon niet wie je bent en wat je doet.

En heeft hij of zij weinig reden om op je website te blijven.

Verplaats je nu even in de bezoekers aan jouw website

Verplaats je nu even in een willekeurige surfer op het web die na een zoekvraag via de Google-zoekresultaten op je website aankomt.

Deze bezoeker heeft je website nooit eerder bezocht. Snapt hij of zij meteen waar het over gaat?

Lastig hè? Want zelf ken je je website natuurlijk van binnen en van buiten en is het eigenlijk allemaal wel duidelijk.

Maar wanneer je je website eens bekijkt met bovenstaande drie vragen in je achterhoofd, zie je misschien toch punten die je nog kunt bijstellen.

Is jouw website meteen duidelijk?

Heb jij al een website die meteen duidelijk maakt wie je bent en wat je aanbiedt? Laat het hieronder in een reactie weten

Download 3 bruistabletten voor je blogkoppen


Cadeau! Minigids voor bruisende koppen. Ontvang de 3 triggers voor ultraeffectieve koppen en krijg direct meer lezers, meer omzet, meer impact.
IK WIL DAT!