Heb jij een website maar twijfel je over de inhoud van je over-pagina?

Voelde het ongemakkelijk om de webteksten hiervoor te schrijven omdat… tja… omdat je dacht dat die over jezelf moesten gaan en je echt geen idee hebt wat je dan moet schrijven?

En wat staat er op dit moment eigenlijk op je over-pagina? Alleen je contactgegevens? Een uitgebreide biografie? Je missie? Of heb je helemaal geen ‘over-ons’-  of ‘over-mij’-pagina?

Je over-pagina schrijven verdient je aandacht, net als het schrijven van je homepagina en contactpagina. Ze zijn een van de meest bekeken pagina’s van je website en blog.

Stel je nou eens voor dat jouw over-pagina zo sterk is dat je je daarmee onderscheidt van je concurrenten. En je er klanten mee over de streep trekt.

Je over-pagina optimaliseren

Mijn over-pagina was al lang niet meer bijgewerkt.

Daarom ben ik online op zoek gegaan naar voorbeelden. En tips.

En kwam zo terecht op een pagina van Derek Halpern op DIYthemes.

Hij legt uit hoe je je over-pagina kunt optimaliseren.

En stelt daarbij de vraag waarom potentiële klanten juist daar gaan kijken. Wat is het belangrijkste doel van je over-pagina?

Run je een bedrijf? Dan is je doel het menselijke gezicht van je bedrijf te laten zien. Laten zien wat je voor de klant kunt doen of voor klanten al hebt gedaan. En natuurlijk nieuwe leads te genereren.

En het doel van je klanten? Dat is het vinden van geruststelling en bevestiging dat ze bij jou op de juiste plek zijn. Dat jij te vertrouwen bent en weet waar je het over hebt.

Met dit in gedachten heeft Halpern 5 onderdelen voor een succesvolle over-pagina beschreven.

1. Headline die overtuigt en de lezer voordeel biedt

Start je over-pagina met een headline. Deze kop is het eerste wat je lezer ziet op je pagina.

Natuurlijk wil je dat je lezer bij jouw headline meteen het gevoel heeft bij jou op het juiste adres te zijn.

Die kop moet daarom over je lezer gaan en een vraag beantwoorden of een voordeel of oplossing bieden.

En een kop als ‘Over’, ‘Over mij’ of ‘Over ons’ doet dat niet.

De pagina gaat natuurlijk ook wel over jou, maar vooral over je klanten.

En je klanten zijn geïnteresseerd in oplossingen en voordelen. Zij willen weten wat jij voor hen kan doen. Of jij hun specifieke vraag kunt beantwoorden. Daarom zijn ze namelijk op je website gekomen.

Zo had het bekende blog Social Triggers vroeger de headline:

“Why Social Triggers Will Help You Get Traffic And Increase Sales”

Die wervende headline is inmiddels veranderd, maar ik vind hem nog steeds sterk. Het voordeel voor de lezer is namelijk meteen duidelijk.

2. Korte bevestiging in 1 of 2 alinea’s

Zoals eerder gezegd, willen je lezers op de over-pagina zien dat ze bij jou op de juiste plek zijn. En dat jij je ingeleefd hebt in hun vragen.

Ga jij je over-pagina schrijven? Leg hier dan precies uit wat jij voor je lezers doet.

Help jij bijvoorbeeld mensen om een betere reisfotograaf te worden, dan zou je onderstaande alinea kunnen schrijven.

Je bent hier aan het juiste adres wanneer je jezelf weleens 1 van de onderstaande vragen hebt gesteld:

  • “Hoe moet ik een zonsondergang en zonsopgang fotograferen?”
  • “Hoe kan ik het beste vanuit het vliegtuig fotograferen?”
  • “Hoe kan ik het beste onder water fotograferen?”
  • “Hoe kan ik betere vakantiefoto’s maken?”
  • “Wat moet ik allemaal meenemen op reis?”

Hieronder zie je als voorbeeld wat er op de over-pagina van Social Triggers staat.

Over-pagina website schrijven: leef je in de bezoeker in - Zeeën van tekstideeën

3. Geloofwaardigheid? Sociaal proof en testimonials zorgen ervoor.

Je lezers willen ook bewijs zien dat de beloftes in je headline en introductiealinea’s ook echt waar zijn.

Gelukkig hoef je niet zelf te zeggen dat je geweldig bent. Laat klanten voor je spreken. Neem daarom testimonials op.

Zorg ervoor dat er relevante details in de testimonials staan. Dit verhoogt de geloofwaardigheid.

Noem ook prijzen die je gewonnen hebt of je lidmaatschappen van belangrijke organisaties op je vakgebied. Of het aantal inschrijvingen voor je nieuwsbrief. Niemand kan opboksen tegen cijfers. En ook hierdoor groeit het vertrouwen in je.

4. Eindelijk! Schrijf hier je persoonlijke verhaal.

Nu pas ga je je eigen verhaal en het verhaal van je bedrijf vertellen. Hoeveel klanten heb je bijvoorbeeld al geholpen? En welke producten heb je daarvoor ontwikkeld?

En natuurlijk, je kunt ook een persoonlijk verhaal in je over-pagina schrijven. Hierdoor gaan mensen zich makkelijker met je identificeren en een band met je krijgen.

Maar praat niet te lang over jezelf. Lezers zijn namelijk op je website om te kijken of jij de juiste oplossingen hebt voor hun problemen.

5. Sluit je over-pagina af met een call to action

Welke actie wil jij dat de lezer neemt op je over-pagina?

Zeker wanneer je een zakelijke website hebt, is dat een belangrijke vraag.

Vraag je lezer bijvoorbeeld om zich aan te melden voor de updates van je blog. Slim omdat je e-maillijst een van je belangrijkste marketingtools is.

Bouw aan deze lijst om je onderneming te laten groeien.

Halpern raadt zelfs aan om lezers 3 keer de kans te geven om zich aan te melden voor de e-maillijst. Bij je introductiealinea, je testimonials en helemaal onderaan je pagina.

6. Foto’s, timelines, infographics en video’s

Naast de 5 tips van Derek Halpern, kun je natuurlijk nog veel meer doen om een goede over-pagina te maken.

Maak je pagina interessant door bijvoorbeeld foto’s, een timeline, een infographic of een korte video te plaatsen.

Foto’s en video’s helpen je lezers om je bedrijf te visualiseren.

7. Adres, contactgegevens en social links toevoegen

Zorg ervoor dat je contactgegevens of een link naar je contactgegevens op je over-pagina staan.

Ook dat zorgt voor een gevoel van vertrouwen.

Je kunt ze natuurlijk ook in de footer van je website zetten. Dan staan ze automatisch op elke pagina van je website.

8. Jargon in over-pagina schrijven? Liever niet.

Je lezers willen weten wat je voor hen kan doen. Het liefst in zo helder en makkelijk mogelijk taalgebruik.

Jargon is vaak niet nodig. Het maakt je niet slimmer of betrouwbaarder.

Een over-pagina schrijven doe je dan ook gewoon alsof je met je lezer aan tafel een gesprek voert.

En wil je wel jargon in je over-pagina schrijven? Dan met mate.

9. Over-pagina schrijven die bij je bedrijf past

Kijk nog eens naar je over-pagina.

Kloppen de toon en look and feel ervan met de rest van je website en andere (online) activiteiten?

Mooi! Want ook dat verhoogt het vertrouwen in je.

Hoe staat jouw over-pagina ervoor?

Hoe heb jij je over-pagina gemaakt? Laat je reactie en ideeën hieronder achter.

Download 3 bruistabletten voor je blogkoppen


Cadeau! Minigids voor bruisende koppen. Ontvang de 3 triggers voor ultraeffectieve koppen en krijg direct meer lezers, meer omzet, meer impact.
IK WIL DAT!