Help! Waar moet ik over bloggen? Waar vind ik blogonderwerpen?

Zit jij ook af en toe met je handen in het haar? Je bent niet de enige.

Want onderwerpen bedenken voor je zakelijke blog, dat vinden veel ondernemers lastig.

Je doelgroep bereiken met bloggen

Dat bloggen belangrijk is, weet je.

Het is namelijk een geweldige manier om je doelgroep te bereiken.

Je klanten dus.

Houd bij het bedenken van je blogonderwerpen dan ook steeds je doelgroep voor ogen.

Wat wil jouw doelgroep eigenlijk weten?

Waar worstelen jouw klanten eigenlijk mee? Wat houdt hen bezig?

Wanneer je dat weet, kun je blogberichten schrijven waar ze wat aan hebben.

Je voegt dan waarde toe.

De onderstaande 20 inspiratietips helpen je om die ijzersterke onderwerpen voor je blog te bedenken waarmee je geheid lezers trekt.

1. Lees vakbladen. Blader ze door. Wat zijn de actuele onderwerpen waar nu over geschreven wordt? Kijk of je op deze onderwerpen in kunt haken. Wat is jouw visie op die onderwerpen?

2. Vraag op Twitter aan je volgers waar zij tips en informatie over willen krijgen.

3. Ga het internet op om inspiratie op te doen. Lees wat anderen schrijven. Lees ook de reacties bij artikelen, daar zie je vaak waar mensen mee worstelen. En wat is jouw visie op de onderwerpen waar anderen over schrijven? Heb jij een oplossing voor problemen die je tegenkomt bij je doelgroep?

4. Over welke onderwerpen gaan de congressen op jouw vakgebied? En wat zou jij hierover kunnen schrijven?

5. Kijk eens naar de titels van workshops bij congressen. Zo’n workshop lost vaak een probleem op. Een probleem waar jij misschien ook wel het een en ander over kunt vertellen in je blog.

6. Kijk eens in de boekhandel. Of bij bol.com of managementboek.nl. Over welke onderwerpen worden er nu boeken gepubliceerd? En wat zou jij over die onderwerpen kunnen schrijven?

7. Elke vraag die aan jou gesteld wordt, zou je kunnen omzetten naar een blogbericht.

8. Stel een vragenlijst samen met minimaal vijf vragen. Geef de lijst aan enkele mensen uit je vakgebied. Verzamel de antwoorden en verwerk ze in een blogbericht.

9. Interview belangrijke mensen uit je vakgebied. Of interview mensen uit je doelgroep.

10. Kijk eens bij de discussies in de groepen op LinkedIn waar jouw doelgroep actief is. Welke vragen worden daar gesteld? Welke antwoorden en reacties vind je bij discussies? Zou je hier een waardevol artikel over kunnen schrijven?

11. Geef praktische tips. Denk aan artikelen als ‘4 tips waarmee je …’. Tips zijn populair.

12. Schrijf een recensie over een boek, een film, een product of een blog.

13. Maak lijsten. ‘De vijf beste boeken over …’ De vijf beste blogs over …’. Dit is een mooie manier om met je lezers te delen wat jij al gevonden hebt.

14. Maak een lijst met gratis relevante e-books.

15. Maak een lijst met belangrijke blogs op jouw vakgebied.

16. Vraag een gastblogger een blogbericht te schrijven.

17. Beschrijf stap voor stap hoe je iets kunt oplossen of maken. ‘In vijf stappen naar …’ of ‘Hoe je in zes stappen …’.

18. Is er een quote die jij sterk vindt? Beschrijf wat je hierin raakt en wat dit voor de lezer kan betekenen.

19. Is er een foto die je raakt? Beschrijf waarom deze foto jou inspireert en wat dit voor de lezer kan betekenen.

20. Houd een enquête over een topic in je vakgebied en blog over de uitkomsten en conclusies die je trekt.

Hoe kom jij aan blogonderwerpen?

Heb jij nog meer ideeën en tips om aan blogonderwerpen te komen?

Deel ze hieronder in een reactie. Bedankt!

Download 3 bruistabletten voor je blogkoppen


Cadeau! Minigids voor bruisende koppen. Ontvang de 3 triggers voor ultraeffectieve koppen en krijg direct meer lezers, meer omzet, meer impact.
IK WIL DAT!