Werk jij als zelfstandig ondernemer? Bijvoorbeeld als trainer? Coach? Adviseur? Dan heb je misschien het gevoel dat je homepage niet genoeg voor je doet. Te weinig klanten oplevert. Natuurlijk ben je dat beu. Je wilt nu resultaat zien en een nieuwe homepage maken.

Wat als je nou eens hier de ingrediënten zou krijgen voor je nieuwe homepage?

Ontdek in deze blogpost hoe je zelf een wervende homepage maakt die wel klanten trekt.

Welke keuzes heb jij gemaakt?

Bij het maken van je website maak je keuzes.

Bijvoorbeeld welk contentmanagementsysteem (cms) je gaat gebruiken.

Zelf ben ik als een blok gevallen voor WordPress.

Wat mij betreft is dat het meest gebruiksvriendelijke en flexibele cms voor zelfstandig ondernemers.

Je hebt ook een keuze gemaakt op het gebied van de vormgeving van je website.

WordPress kent duizenden vormgevingstemplates. Keuze genoeg!

Deze templates worden ook wel themes of thema’s genoemd.

En je koopt ze bij online winkels zoals Themeforest, Themify.me, Elegantthemes of StudioPress.

Ook denk je na over de informatie die je op je website plaatst.

Met welke informatie ga jij lezers helpen bij het oplossen van hun problemen?

Die informatie vergroot je kans dat zij klant van je worden.

Wist je trouwens dat veel websitebezoekers je website op je homepagina binnenkomen?

Daar beslissen ze of ze verder willen lezen.Of ze jou als onderneming snappen. Ergens op willen klikken. Zaken met je willen doen.

Je homepage is dan ook de perfecte plek om een ijzersterke eerste indruk te maken.

En kansen te creëren zodat jij je onderneming kunt laten groeien. Maar wat plaats je daar nu?

Wie zijn jouw klanten?

Je homepage draait om je klanten. Voor hen maak je deze pagina.

De informatie die daar staat, moet voor hen relevant zijn. Hen boeien. Alleen dan blijven zij op de pagina.

En de tekst is daar superbelangrijk bij. Met de tekst ga je het gesprek met je (toekomstige) klanten aan.

Die tekst moet dan ook over je klanten gaan. Alleen dan voelen zij zich meteen betrokken bij wat jij te vertellen hebt.

Met tekst laat je zien dat je hen begrijpt. En de juiste oplossing hebt voor hun problemen.

Maar om dat te kunnen, moet je natuurlijk wel genoeg weten over je klanten. Alleen dan kun je goede oplossingen bieden en relevante en wervende webteksten schrijven.

Spreek daarom met je klanten. Ga direct met ze om tafel zitten. Of gebruik een survey. Tools daarvoor zijn bijvoorbeeld SurveyMonkey of SurveyWorld.

Onderzoek tegen welke problemen je klanten aanlopen. Wat zijn hun zorgen? En wat ze willen bereiken?

Beschrijf je ideale klant in detail. Zo’n ideale klant heet een buyer persona. Is het een man of vrouw? Welke leeftijd heeft hij of zij? Getrouwd? Dagindeling? Gevolgde opleiding? Welke zorgen hebben ze? Wat willen ze vermijden?

Focus op je ideale klant bij het schrijven van de tekst voor je homepage.

Schrijf alsof je direct met hem of haar praat.

Heb jij een waardepropositie op je homepage?

Kijk nu eens naar je eigen homepage.

Maak jij meteen duidelijk dat jij de pijn van jouw klant begrijpt? Dat jij een geweldige oplossing (je waardepropositie) voor die pijn hebt?

Zie je meteen dat jij voordelen biedt? Het leven van de klant beter maakt? Ja? Dan krijg je bijna zeker de volle aandacht van potentiële klanten die zaken met je willen doen.

Je waardepropositie zet je bovenaan in het midden van je homepage, direct onder het logo en de navigatiebalk.

Het is het belangrijkste deel van je homepage. En misschien wel de belangrijkste copy van je website. Daar doe je je voorstel.

De tekst die daar staat is doorslaggevend. Dit moet helder en precies zijn. Uitleggen wat jij aanbiedt en wat de voordelen daarvan zijn. Die tekst helpt je je voorsprong op concurrenten te vergroten.

Waardepropositie op je homepage - Zeeën van tekstideeën

Kijk eens naar het voorbeeld van Conversionlab.

In de headline zie je de belofte aan de klant: een hoge conversie op landingspagina’s.

Daaronder wordt in 1 regel uitgelegd hoe die belofte tot stand komt. Dit mag ook iets uitgebreider zijn. Bijvoorbeeld in een opsomming met 2 of 3 bulletpoints.

Je headline kan ook de pijn van je klant omschrijven. Of de zorgen. Daaronder beschrijf je vervolgens wat jij aanbiedt als oplossing voor het probleem of de pijn.

Schrap overigens meteen headlines die beginnen met ‘wij’ of ‘onze’. Die gaan namelijk over jou en niet over de klant.

Onder of naast je waardepropositie staat je call to action. Hier laat je lezers doorklikken naar de pagina met jouw specifieke oplossing.

Hoe zit het met je logo en navigatie?

Je logo staat boven je waardepropositie. Meestal links of in het midden.

Je logo hoeft niet supergroot te zijn. Het is niet het belangrijkste deel van je homepage. Dat is je waardepropositie.

Je navigatiebalk staat vaak onder het logo of rechts daarvan. Zorg voor een goed leesbare navigatie met een tekstgrootte van minimaal 15 pixels.

Sommige templates maken ook een tweede navigatiebalk mogelijk. Die staat boven het logo. Hierin neem je bijvoorbeeld je telefoonnummer, mailadres of een shoppingcart op. Een derde navigatiebalk staat soms helemaal onderaan de pagina.

Homepage maken die twijfelaars over de streep trekt

Ook al heb je nog zo’n goede waardepropositie geformuleerd, er blijven twijfelaars.

Zij zijn nog niet helemaal overtuigd. Ben jij wel de juiste ondernemer om hen van hun probleem af te helpen?

Je helpt deze twijfelaars met 2 of 3 testimonials. Deze testimonials zijn je social proof.

Goede testimonials zijn specifiek en zeggen iets over de voordelen van het product of de zorgen van de klant.

Bedenk ook wat nog meer kan bijdragen aan je geloofwaardigheid en overtuigingskracht. Misschien ben je wel lid van een beroepsvereniging. Of heb je bij een bekende werkgever gewerkt. Ook dit kun je op je homepage zetten. En plaats er een logo bij.

Moet er niet veel meer op de homepage staan?

Is dit genoeg? Ja, meer dan genoeg.

En al die andere zaken dan? Je recente blogposts? Informatie over jezelf? Over je facebookaccount? Je twitterfeeds? Je visie?

Niet nodig. Kies misschien nog 1 of 2 onderdelen. Voeg ze alleen toe als ze jouw waardepropositie ondersteunen en daarop aansluiten. En stop daarna.

Meer informatie en meer call to actions zijn niet beter. Ze kunnen keuzestress geven, verlammen en tot minder sales leiden.

En de contactgevens?

Een goede plaats voor gegevens zoals adres en telefoonnummer is de contactpagina en de footer van je website. Deze footer staat op de meeste pagina’s van je website, dus ook op je homepage.

Mensen verwachten die informatie daar en zullen naar beneden scrollen om snel je contactgegevens te vinden.

Een homepage maken en blijven schaven

En tot slot: je homepage is nooit af.

Je leert namelijk steeds meer over je klanten. Over hun zorgen. Hun problemen.

Hierdoor kun je je teksten steeds beter laten aansluiten op je doelgroep. En blijf je schaven.

Hoe ziet jouw homepage eruit?

Heb jij een geweldige headline? Een mooie homepage? Of ga je een nieuwe homepage maken? Laat het in een reactie hieronder weten.

Download 3 bruistabletten voor je blogkoppen


Cadeau! Minigids voor bruisende koppen. Ontvang de 3 triggers voor ultraeffectieve koppen en krijg direct meer lezers, meer omzet, meer impact.
IK WIL DAT!