Heb je een zakelijke website? Dan heb je vast en zeker en zeker een contactpagina.

En ben je een blogger? Dan waarschijnlijk ook.

Wist je trouwens dat je contactpagina opvallend vaak bekeken wordt?

Sterker nog, het is net als je homepagina en ‘over-ons’-pagina een van de belangrijkste pagina’s van je website.

Een contactpagina maken verdient dan ook je aandacht.

Zodat je een effectieve pagina krijgt die laagdrempelig, eenvoudig, uitnodigend en passend bij je bedrijf of blog is.

Eentje waar je lezers niet hoeven te zoeken naar informatie.

En die het hen makkelijk maakt om jou een vraag te stellen, bij je winkel langs te gaan, je diensten in te huren of een product online van je te kopen.

Hoe zou je je contactpagina kunnen opbouwen?

Je vindt hier 11 praktische tips en ideeën die je meteen kunt toepassen.

Er is er veel mogelijk op je contactpagina.

Maar kies alleen wat voor jouw websitebezoekers en klanten het beste werkt.

1.       Adres, telefoonnummer, chat

Niets zo vervelend als op een pagina zoeken naar informatie.

Laat daarom meteen de belangrijke contactinformatie zien.

Bijvoorbeeld je naam, adres, telefoonnummer, Skype-gegevens en e-mailadres.

Je kunt natuurlijk ook een chatfunctie opnemen.

2.       Links naar je social media-accounts

Neem ook social media-links op om in de toekomst in contact te blijven met de lezers.

Denk bijvoorbeeld aan jouw links naar Facebook, Twitter, LinkedIn of Instagram.

Volgen je lezers je, dan blijft het vaak niet bij een eenmalig websitebezoekje.

Grote kans dat ze je website nog een keer bezoeken.

3.       Kort contactformulier

Sommige van je lezers gebruiken het liefst het contactformulier op je website om een vraag te stellen.

Houd zo’n formulier kort en eenvoudig, schrijf heldere en korte (instructie)teksten en geef veel ruimte om iets in te vullen.

4.       Laat zien waar je zit

Heb je een fysieke winkel of een kantoor waar je klanten ontvangt?

Laat op op een kaart zien waar je locatie is.

Er zijn handige WordPress-plugins om een kaart aan je contactpagina toe te voegen.

Een voorbeeld is WP Google Maps.

Je kunt natuurlijk ook met een luchtfoto laten zien waar je zit.

Dat doet bijvoorbeeld het digitale bureau Welikesmall.

Bij hun locatie hebben ze meteen ook de social media-links geplaatst.

Contactpagina website maken: Welikesmall

De ijssalon Fior di Latte geeft met een ijsbolletje op een grote abstracte kaart op de contactpagina aan waar zij te vinden zijn.

Contactpagina met kaart voor je website maken

5.       Je openingstijden

Bij een fysieke winkel willen bezoekers natuurlijk ook je openingstijden zien.

Kijk maar eens naar de contactpagina van Nukuhiva, de fairtradewinkel van Floortje Dessing.

Openingstijden op contactpagina opnemen

6.       Links naar je portfolio

Om potentiële opdrachtgevers te overtuigen, kun je op je contactpagina natuurlijk ook links naar je werk plaatsen.

7.       Tekst op je contactpagina

Zorg ervoor dat je copy kort en to the point is.

En dat mensen geen ellenlange contactformulieren hoeven in te vullen.

Daar houdt niemand van.

Maak duidelijk dat jij bezoekers kunt helpen met hun vragen of problemen.

En schrijf teksten die stimuleren tot actie.

8.       Passen bij de uitstraling van je bedrijf

Een open deur, maar laat je contactpagina passen bij de uitstraling van je bedrijf.

Look and feel, tekst en een helder ontwerp, ze zijn belangrijk.

9.       Visueel aantrekkelijke contactpagina maken

Maak je contactpagina visueel aantrekkelijk. Foto’s helpen daarbij. Bijvoorbeeld informele foto’s van je team.

Ze maken je benaderbaar.

Het creatieve bureau Formlab laat zien hoe je met foto’s je contactpagina iets extra’s geeft.

Naast foto’s plaatsen zij ook een kaart met hun locatie op de contactpagina.

Aantrekkelijke contactpagina website maken

10.       Responsive contactpagina maken

Je contactpagina moet ook op mobiele apparaten perfect werken.

Zeker als mensen je op een kaart op hun smartphone zoeken.

Kies daarom voor een responsive design van je website.

Wist je trouwens dat er bedrijven zijn die alleen een kaart met enkele links naar Facebook en Twitter op hun contactpagina plaatsen?

Voor hen is dat voldoende.

11.       Werkt alles?

Heb je tot slot gecheckt of alle informatie op je contactpagina klopt?

Of alle links werken? Super!

Zo zorg je voor een perfecte ervaring voor je websitebezoekers.

Hoe staat jouw contactpagina ervoor?

Ga jij een contactpagina maken? Wil jij laten zien hoe jij je contactpagina opgebouwd hebt? Laat je reactie en ideeën hieronder achter.

Download 3 bruistabletten voor je blogkoppen


Cadeau! Minigids voor bruisende koppen. Ontvang de 3 triggers voor ultraeffectieve koppen en krijg direct meer lezers, meer omzet, meer impact.
IK WIL DAT!