Heb jij nog lp’s in je woonkamer staan? En cd’s?

Of luister je al een tijd naar muziek via Spotify, lees je je nieuwe boek op je Kindle en vind je dit eigenlijk alleen maar kleine veranderingen in je leven?

Voor de boekwinkels en muziekwinkels zijn het mega veranderingen.

Zo zijn er bijna geen fysieke muziekwinkels meer over.

Toch zijn er nog steeds ondernemers die hopen dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen en dat nieuwe ontwikkelingen hun positie niet in gevaar zullen brengen.

Ook je concurrentievoordeel is tijdelijk

Volgens Rita McGrath, een van de belangrijkste managementdenkers van dit moment, is het geloven dat veranderingen je niet zullen raken een funeste houding.

Want bijna alles is tegenwoordig tijdelijk.

Ook je huidige concurrentievoordeel gaat voorbij.

En dat geldt zowel voor grote bedrijven als voor jou als individuele professional.

Experimenteren met nieuwe ideeën

McGrath stelt dat het daarom logisch is om innovatie het belangrijkste proces in je bedrijf te maken.

Om steeds op zoek te gaan naar kansen.

En om te experimenteren met meerdere nieuwe ideeën en te kijken welk idee levensvatbaar is.

Dat idee ga je opschalen en exploiteren.

Daar maak je middelen voor vrij.

Golven van innovaties

Natuurlijk monitor je je idee en vernieuw en verbeter je het.

En misschien bedenk je ook alvast hoe je afscheid van het idee neemt wanneer het door weer een nieuwe golf van innovaties en ideeën ingehaald wordt.

Want die golven komen er zeker en afwachten kan niet meer.

Je zult daarom keer op keer moeten blijven werken aan de verschillende fasen van vernieuwing die McGrath in haar boek The End of Competitive Advantage beschrijft.

Op zoek gaan naar nieuwe ideeën

De kracht van je bedrijf zit namelijk niet in het verdedigen van de status-quo.

Dat is niet haalbaar. Maar juist in je vaardigheid om je aan te passen aan de ontwikkelingen in de markt.

Je vaardigheid om steeds weer op zoek te gaan naar nieuwe ideeën die je misschien concurrentievoordeel opleveren en waarmee je jezelf kunt blijven ontwikkelen.

Jezelf vernieuwen geldt natuurlijk niet alleen voor je producten of diensten.

Ook je communicatie op het web vraagt om een continue aanpassing aan de golven van veranderingen die er steeds weer zullen blijven komen.

Bronnen: Rita McGrath en Ben Tiggelaar

Download 3 bruistabletten voor je blogkoppen


Cadeau! Minigids voor bruisende koppen. Ontvang de 3 triggers voor ultraeffectieve koppen en krijg direct meer lezers, meer omzet, meer impact.
IK WIL DAT!