Weet je dat er een formule voor nieuwsgierigheid bestaat?

Een formule die je makkelijk in je webteksten en blogs kunt toepassen.

En die je geheid meer websitebezoekers, lezers en omzet oplevert?

Te mooi om waar te zijn?

In dit artikel ga ik je er meer over vertellen.

Ik vond de formule op de website Social Triggers van Derek Halpern.

Niet weten voelt ongemakkelijk

Nieuwsgierigheid is iets krachtigs.

Dat heb je vast ook wel eens bij jezelf gemerkt.

En deze kracht is onderzocht door George Loewenstein die vervolgens the gap theory of curiosity ontwikkelde.

De theorie van Loewenstein gaat ervan uit dat wanneer je merkt dat je iets belangrijks niet weet, je geprikkeld wordt om dat kennisgat snel op te vullen.

Het niet weten voelt namelijk ongemakkelijk.

En van dat ongemak wil je af.

Bloggen en het geprikkelde verlangen om te weten

Wat heb je hier als blogger nou eigenlijk aan?

Je kunt de kracht van nieuwsgierigheid gebruiken om aandacht te trekken.

Om lezers je artikel in te trekken.

Dat doe je door de lezer al in de eerste regel te laten voelen dat hij of zij iets fantastisch en belangrijks niet weet.

Bij de lezer ontstaat dan een sterk verlangen om door te lezen.

Om dat kennisgat te dichten.

Er kan zelfs een verlangen ontstaan om ergens op te klikken. Of om iets te bestellen.

Aandacht trekken is dus het kernwoord.

Eerst met een pakkende kop.

Dan met de eerste regel van je artikel waarin je de lezer razend nieuwsgierig maakt.

Wanneer websitebezoekers eenmaal die eerste regels gelezen hebben, is de kans groot dat ze doorlezen.

Krachtige formule voor nieuwsgierigheid

Die krachtige en makkelijke nieuwsgierigheidsformule waar ik het in het begin over had, ziet er zo uit:

[nieuw en bijzonder idee of product] + [gewenst resultaat] = [nieuwsgierige lezer]

Hoe verwerk je deze formule nou in de eerste regel van je tekst?

Derek Halpern geeft in zijn artikel enkele voorbeelden die dat duidelijk maken. Kijk maar eens:

  • Hoe zou je het vinden om meer te weten over [nieuw en bijzonder idee of product] met als resultaat [gewenst resultaat]?
  • Heb je jezelf wel eens afgevraagd hoe je [gewenst resultaat] met [nieuw en bijzonder idee of product] bereikt?
  • Er is een manier voor je om [gewenst resultaat] te bereiken met [nieuw en bijzonder idee of product].
  • De sleutel tot een [gewenst resultaat] is dat je zeker gebruik maakt van [nieuw en bijzonder idee of product].
  • Wanneer je hoort over een [nieuw en bijzonder idee of product] dat [gewenst resultaat] oplevert, zou je er dan meer over willen weten?
  • Wat als ik je nou eens liet zien hoe je [nieuw en bijzonder idee of product] kunt gebruiken, om [gewenst resultaat] te bereiken.
  • Wanneer je snel [gewenst resultaat] wilt bereiken, dan is [nieuw en bijzonder idee of product] de unieke oplossing.

Moeilijker is het niet.

Probeer het gewoon.

Succes!

Download 3 bruistabletten voor je blogkoppen


Cadeau! Minigids voor bruisende koppen. Ontvang de 3 triggers voor ultraeffectieve koppen en krijg direct meer lezers, meer omzet, meer impact.
IK WIL DAT!