Mag ik je wat vragen? Hoe ben jij op deze blogpagina terechtgekomen? Zocht je tips voor het starten van een blog? Googelde je de woorden blog beginnen?

Hoe dan ook, je bent hier omdat je nieuwsgierig bent naar bloggen.

Je wilt er meer over leren. Het serieus aanpakken.

En misschien wel je bestaande blog een nieuwe impuls geven.

Maar welke stappen moet je daarvoor nemen? Hoe pak je het aan? Wat is een blog?

En waarom zou je überhaupt bloggen?

1. Heb je als zzp’er eigenlijk wel een blog nodig?

Goede vraag. Want waarschijnlijk ben je geen tekstschrijver of copywriter.

Maar coach, ingenieur of vormgever.

Kapper, fotograaf of webshopeigenaar.

Schrijven is dan niet je vak.

Waarom dan toch een blog beginnen?

Het feit dat je op deze pagina terecht bent gekomen, is eigenlijk al het antwoord.

Je wordt namelijk zichtbaar op jouw specifieke vakgebied.

In mijn geval is dat bloggen en wervende webteksten schrijven.

Daar help ik je mee. Daar blog ik over.

En hoewel we elkaar niet kennen, lees je nu dit blogbericht.

Misschien wel na de zoekopdracht “hoe begin je een blog”.

Of via een tip op social media.

Een blog beginnen geeft je dan ook de kans om gezien te worden door een grote groep mensen.

Ook als ze nog nooit van je gehoord hebben.

Maar wel naar jouw oplossingen, tips en ideeën voor hun vraag op zoek zijn.

En juist het aanbieden van oplossingen is de basis van elk ondernemerschap.

Bloggen en ondernemers, bloggen en zzp’ers, bloggen en startups, ze passen dan ook perfect bij elkaar.

2. Oké. En zijn er ook succesvolle Nederlandse bloggers?

Absoluut.

Wat te denken van Frank Janssen van Frankwatching, dé blog over het vakgebied online.

Of Yara Michels met haar lifestyleblog Chapter Friday.

Succesvol een blog beginnen

Zowel Frank als Yara schreven ooit hun allereerste blog.

En hebben daar later een bestaan rondom gebouwd.

Bekende Nederlandse ondernemingen bloggen trouwens ook.

Kijk maar eens naar Philips.

En non-profit organisaties? Fondsenwervers?

Ook zij zien dat bloggen enorm veel kansen biedt.

En donateurs betrokken en op de hoogte houdt.

3. Heeft een blog beginnen nog meer voordelen?

Ja. Maar bloggen vraagt natuurlijk ook wat van je.

Zeker wanneer je net begint.

En je er extra tijd en energie in moet steken.

Dan is het belangrijk om de voordelen te blijven zien.

En de resultaten.

Ze motiveren.

Bloggen is namelijk niet alleen hartstikke leuk, maar ook dé manier om:

  • hoog in Google en andere zoekmachines terecht te komen met jouw unieke informatie;
  • en 365 dagen per jaar, 24 uur per dag gevonden te worden;
  • je lezers te helpen met hun vragen;
  • een groter bereik te krijgen;
  •  je expertstatus op te bouwen;
  • een vaste relatie met je lezers op te bouwen;
  • op social media te delen dat je iets weet en te vertellen hebt;
  • top-of-mind te blijven bij je doelgroep;
  • vertrouwen te winnen;
  • meer te leren omdat je zelf ook vaker blogs van vakgenoten leest;
  • een bloeiend bedrijf op te bouwen met meer klanten, meer omzet;
  • uitnodigingen te krijgen als spreker;
  • uitnodigingen te krijgen om samen te werken;
  • en je vrijer en zelfverzekerder te voelen door je online activiteiten.

Tijd dus om je blogcarrière te beginnen!

4.Over welk onderwerp ga jij een blog beginnen?

Je kent nu de voordelen van een blog beginnen.

Een volgende stap is je blogonderwerp bedenken.

Wanneer je een bedrijf hebt, is je onderwerp helder.

Verkoop je bijvoorbeeld haarextensions?

Dan zou je zakelijk kunnen bloggen over de nieuwste haartrends.

Of over haarverzorging.

Daarmee inspireer je je lezers.

En toon je je expertise aan.

Heb je geen bedrijf, wil je wel een blog beginnen maar weet je nog niet precies waarover?

Ga dan bij jezelf na waar jij superenthousiast over bent.

Reizen? Zeilen? Mode? Een vakgebied zoals marketing? Timmeren? Of coaching?

Er is altijd wel iets wat je interesseert.

Stel jezelf de vraag of je:

  • voldoende kennis over het onderwerp hebt;
  • er oneindig over wilt vertellen;
  • er steeds nieuwe dingen over wilt leren;
  • er ook na een jaar bloggen nog enthousiast over bent;
  • en sowieso wilt leren bloggen zodat je je doelgroep ook bereikt.

Je ontdekt zo of een blog beginnen over dat specifieke onderwerp iets voor je is.

5. Maar hoe bedenk je een naam voor je blog?

Nu je je blogonderwerp weet, ga je een naam bedenken voor je blog.

Ben je een bedrijf, dan heb je waarschijnlijk al een naam.

Een nieuwe naam bedenken hoeft dan niet.

Je zakelijke blog wordt namelijk een onderdeel van je bedrijfssite.

In de navigatiebalk van je site neem je dan ‘blog’ of ‘nieuws’ op.

Daar plaats je je blogposts.

Heb je geen bedrijf maar wil je wel bloggen?

Dan is het kiezen van een naam een van de lastigste stappen.

Online lees je hier veel tips over.

Zoals zorg voor een verband tussen je blognaam en hoofdonderwerp.

Kies een makkelijk te onthouden naam, eentje die kort en eenvoudig te spellen is.

Kies een originele naam.

Of kies een naam die mensen meteen raakt.

En ga je tweetalig bloggen, kies dan een Engelse naam.

Wat ik zelf vind?

Kies vooral een naam die bij je past.

Eentje waarbij je een verhaal hebt.

Waarbij je je thuis voelt.

Zo is Zeeën van tekstideeën absoluut geen makkelijke naam.

En de spelling is lastig.

Maar het past perfect bij mij en alles wat ik met de website wil uitstralen.

Zoals de oneindige mogelijkheden en combinaties die tekst en letters je kunnen bieden.

Een zee van letters, ze verbinden, maken netwerken en verhalen mogelijk.

Al je ideeën rondom je teksten, alles wat bij je opborrelt, mag je onderzoeken.

Ermee experimenteren en vanuit verschillende gezichtspunten bekijken.

Om jezelf zo als blogger of ondernemer verder te ontwikkelen.

En fouten maken mag ook.

Daar leer je van.

6. Waar registreer je je domeinnaam?

Nu je je blognaam hebt gekozen, ga je de domeinnaam claimen.

Een domeinnaam is de naam waarop jij je website of blog registreert.

Het is een naam met een extensie zoals .com, .nl, .eu.

En ziet er zo uit: www.jouwnaam.nl.

Check natuurlijk eerst of de naam nog vrij is.

Er kan namelijk maar 1 persoon een naam claimen.

Je domeinnaam koop je bij een hostingprovider.

En daar zijn er tientallen van.

Tip: kies niet de goedkoopste.

Daar krijg je spijt van.

Storingen, slechte service en slechte administratie. Irritant.

Kies meteen een goede.

En let op webruimte, bandbreedte, snelheid, betrouwbaarheid, aantal e-mailadressen, reviews…

Zelf ben ik bij Antagonist. Ben erg tevreden.

7. En wat doe je met je blognaam op social media?

Claim ook je naam op social media, zoals Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest.

Deze kanalen zijn een effectieve manier om contact te maken en houden met je lezers.

Integreer ze daarom in je blog.

En ook hier geldt dat elke naam maar door 1 persoon geclaimd kan worden.

Hoe je snel ziet of je naam nog beschikbaar is?

Simpel. Ga naar Knowem en vul daar de door jouw gewenste naam in.

Blog beginnen: beschikbaarheid domeinnamen

Je ziet dan in een oogopslag op welke kanalen die naam beschikbaar is.

8. Waarom een blog beginnen met WordPress?

Een volgende stap is het kiezen van een contentmanagementsysteem (cms).

Dat is het webprogramma waarmee je tekst, afbeeldingen en video’s op je website zet.

Zelf gebruik ik het gratis programma WordPress.

Vind het het meest gebruiksvriendelijke programma waarmee je prachtige kleine en grote mobielvriendelijke websites en blogs kunt maken.

En het biedt je veel mogelijkheden om je website of blog aan te passen aan jouw smaak en wensen.

Bovendien lijkt het gedeelte waar je de tekst en afbeeldingen plaatst erg op Word.

Tekst vet maken, een kleur of hyperlink toevoegen, het wijst zich bijna vanzelf.

WordPress is niet voor niets het meest populaire cms ter wereld. Ook bij bloggers.

9. Hoe zorg je voor een mooie vormgeving van je blog?

Hoe gaat je blog of website eruitzien?

Welke uitstraling geef je het?

Ook daar maak je bij de start van je blog keuzes in.

De eerste indruk is namelijk belangrijk.

En kan bepalen of mensen blijven of wegklikken.

Maar hoe gaat een website vormgeven in zijn werk?

Laat je je website ontwerpen voor € 2500?

Waarom zou je?

Voor € 60 tot € 70 heb je een professioneel lay-outsjabloon voor je WordPress-website.

Hiermee is je site in een keer mooi vormgegeven.

Zo’n sjabloon wordt ook wel theme of template genoemd.

En geeft je ook mogelijkheden om jouw eigen stempel op de site te drukken.

Je koopt een theme bijvoorbeeld bij Themeforest.

Dat is een grote online winkel met sjablonen voor allerlei soorten blogs en websites.

Denk aan restaurantthemes, beautyblogthemes, modethemes, reisthemes, magazinethemes of multi-purposethemes.

Elk theme heeft een demo.

Handig, want zo krijg je meteen een goed beeld van de mogelijkheden.

Probeer er ook je eigen kleuren en logo bij voor te stellen.

Let er verder op dat jouw favoriete WordPress-theme:

  • zich aanpast aan verschillende schermgroottes;
  • een leesbaar lettertype heeft;
  • regelmatig wordt geüpdatet;
  • tevreden gebruikers heeft;
  • een ontwikkelaar heeft die vragen van gebruikers beantwoord.

Naast Themeforest, zou je bijvoorbeeld ook kunnen kijken bij Elegantthemes, Studio Press of WPZoom.

Of bij WooThemes die sterk is in webshops en e-commerce.

Er zijn ook gratis themes. Maar deze geven vaak minder of geen ondersteuning.

Bij je installatie van WordPress wordt overigens meteen een gratis theme geïnstalleerd.

Daarmee kun je direct aan de slag gaan en je blog beginnen.

10. Welke plugins zijn slim om te installeren?

Plugins zijn handige hulpprogramma’s die je website extra functionaliteit bieden.

Denk bijvoorbeeld aan een plugin voor zoekmachineoptimalisatie.

De bekendste is Yoast SEO.

Daarmee optimaliseer je de vindbaarheid van een blogpost voor een door jouw gekozen sleutelwoord voor die specifieke post.

WordFence beschermt je tegen inbrekers.

En met BackWPup automatiseer je het maken van backups.

Caching-plugins zoals WP Fastest Cache, Hypercache of W3 Total Cache maken je site sneller.

11. En waar vind je beeldmateriaal voor je blog?

Bij een blogpost hoort een mooi foto, illustratie of video.

Je koopt ze bijvoorbeeld bij Shutterstock.

Of zoekt online naar gratis en auteursrechtvrije foto’s.

Bijvoorbeeld bij Unsplash. Of Life Of Pix.

Let er wel op dat je je houdt aan de regels van de aanbieders van die foto’s.

Zoals wel of geen naamsvermelding op je website.

12. Blog beginnen? Begin vandaag nog!

Wat je nu zelf nog moet doen?

Schrijven! Het is de enige manier om ervaring te krijgen en je blog te laten groeien.

Experimenteer, zoek, ontdek, maak plezier, voeg een snufje SEO toe en laat de woorden maar stromen.

 

Bewaren

Bewaren

Download 3 bruistabletten voor je blogkoppen


Cadeau! Minigids voor bruisende koppen. Ontvang de 3 triggers voor ultraeffectieve koppen en krijg direct meer lezers, meer omzet, meer impact.
IK WIL DAT!