Zou je graag een sterke titelschrijver willen worden?
En daardoor veel meer lezers en websitebezoekers trekken?
Alsjeblieft! 11 tips met voorbeelden waarmee je dat voor elkaar krijgt.
Een groot deel van de tips komen van de Amerikaanse copywriter Bob Bly.
1. Directe titel
De directe titel laat weinig te raden over.
Denk bijvoorbeeld aan Nu 30% korting op alle banken of Gratis copywriting e-book.
En ja, woorden als gratis en korting werken goed.
2. Indirecte titel
De indirecte titel is een subtielere titel die je nieuwsgierigheid prikkelt en een vraag bij je oproept.
Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een uitdrukking die je dan een twist geeft.
Zo zag ik op de omslag van een tijdschrift de titel Oost west, best dressed.
Natuurlijk een afgeleide van Oost west, thuis best.
3. Nieuwstitel
De nieuwstitel spreekt ook voor zich.
Zo’n titel gaat bijvoorbeeld over een event dat je organiseert.
Of over de introductie van een product.
Bijvoorbeeld Maak nu kennis met onze nieuwe snelle kopieermachine.
4. Hoe-doe-je-dat-titel
De hoe-doe-je-dat-titel werkt altijd.
Je ziet hem dan ook overal.
Een voorbeeld? Hoe je er in 4 weken 10 jaar jonger kunt uitzien.
5. Reden-waarom-titel
De reden-waarom-kop is ook populair.
Bijvoorbeeld 4 belangrijke redenen om als ondernemer vandaag nog te starten met bloggen.
6. Manierentitel
De manierentitel heb je vast ook wel eens gezien.
Denk aan 7 manieren om in 2 maanden 10 kilo af te vallen.
Je vindt de manierentitel vaak bij blogteksten met lijsten en opsommingen.
Nog zo’n voorbeeld is 59 opruimideeën van zolder tot meterkast.
Hier is het woord manieren weggelaten.
Je titel wordt extra aantrekkelijk wanneer je er snelle manieren van maakt.
Bijvoorbeeld 9 snelle manieren om 10 kilo af te vallen
7. Vraagtitel
De vraagkop sluit aan bij de belevingswereld van de lezer die staat te popelen om het antwoord te lezen.
Bijvoorbeeld De zo-zo relatie. Hoeveel tijd besteed je echt aan elkaar?.
Een populaire vraagtitel is de wie-wil-er-nog-meer-titel.
Bijvoorbeeld Wie wil er nog meer een succesvolle ondernemer zijn?
Bij zo’n kop denken lezers meteen ‘ik’.
8. Directieve titel
De directieve titel vertelt je wat je moet doen.
Bijvoorbeeld Schrijf je vandaag nog voor de cursus in!.
9. Testimonialtitel
De testimonialtitel is effectief omdat ze als het ware onafhankelijk bewijs levert.
Als iemand van buiten een voorkeur heeft voor je product, dan klinkt dat geloofwaardig.
Met aanhalingstekens vertel je de websitebezoeker dat hij of zij een testimonial leest.
Bijvoorbeeld “Ik start de dag altijd met Nespresso,” vertelt Mark.
10. Vermijd-deze-fouten-titel
Niemand maakt graag fouten.
Wanneer je ze kunt vermijden, doe je dat.
En een artikel dat je daarbij helpt, lees je.
Daarom zijn de vermijd-deze-fouten-titels populiar.
Een voorbeeld? 7 blunders bij het maken van je website en hoe je ze kunt voorkomen. Of Maak jij deze 3 fouten in je offerte?
11. Wat-iedereen-moet-weten-titel
Wat elke ondernemer moet weten over succesvolle websites of Wat elke sollicitant zou moeten weten over sollicitatiegesprekken.
Dit soort titels prikkelen de websitebezoeker.
Want weet deze het eigenlijk zelf wel?
Hmm, toch maar even lezen.
Meer lezen over het bedenken van titels?
Meer lezen over het schrijven van wervende titels voor je blogberichten?
Kijk dan ook eens bij:
- Pakkende titels zijn als een tikje op je schouder. Ik kijk. En jij?
- Titels die onmiddellijk het aantal bezoekers naar jouw website verdubbelen
Download 3 bruistabletten voor je blogkoppen
Cadeau! Minigids voor bruisende koppen. Ontvang de 3 triggers voor ultraeffectieve koppen en krijg direct meer lezers, meer omzet, meer impact.
IK WIL DAT!