Pakkende titels zijn als een tikje op je schouder. Ik kijk. En jij?

Pakkende titels zijn als een tikje op je schouder. Ik kijk. En jij?

Ken je Clayton Makepeace? Hij is een van de succesvolste Amerikaanse copywriters. En een kei in het schrijven van pakkende titels voor artikelen.

Makepeace vergelijkt een goede titel met een tikje op je schouder. Je bent even helemaal op zo’n tikje gefocust. En kunt eigenlijk niet anders dan kijken wie er tikt.

Bij een goede titel kun je ook niet anders dan even kijken wat er daarna nog komt. Je wordt door dat tikje als het ware de eerste regels van de blogtekst of verkooptekst ingetrokken.

Die titel verleidt dus om verder te lezen. En zegt ‘lees dit eens, je mag het niet missen want hier ga je iets waardevols vinden’.

Hoe schrijf je zelf zo’n onweerstaanbaar schoudertikje?

Hoe schrijf je nou zelf zo’n onweerstaanbaar schoudertikje? Makepeace stelt dat je je bij het bedenken van een titel de volgende 6 vragen kunt te stellen:

1. Biedt je titel de lezer een beloning voor het lezen van het blogbericht of de verkooptekst?

Weet jij wat het kostbaarste bezit is op het internet? Juist. Tijd! Dus wanneer je wilt dat websurfers hun kostbare tijd aan je bericht besteden, dan moet je ze verleiden met een sterke belofte of beloning. Zo’n beloning kan zowel praktisch als emotioneel zijn.

Bijvoorbeeld: Titels die onmiddellijk het aantal bezoekers naar jouw website verdubbelen

2. Kun je nog iets specifieks aan je titel toevoegen om het boeiender en geloofwaardiger te maken?

Cijfers, details, kleuren, actuele nieuwsonderwerpen… Ze boeien lezers. En wanneer ze kloppen, maken ze een titel geloofwaardiger. Probeer ze daarom in je titel te verwerken.

Bijvoorbeeld: 4 belangrijke redenen om als ondernemer vandaag nog te starten met bloggen

3. Roept je titel een sterke emotie op die de lezer al had over het onderwerp?

Raakt jouw titel een emotionele snaar? Bijvoorbeeld angst of frustratie? En willen je lezers daar actie op ondernemen?

Bijvoorbeeld: 10 tips waarmee je een ellendig en frustrerend faillissement kunt voorkomen

4. Doet je titel een voorstel of suggestie waarbij de lezer meteen met zijn of haar hoofd gaat schudden?

Denk aan een voorstel dat de lezer raakt en waarbij hij of zij denkt ‘dat wil ik ook, daar wil ik meer over weten’ of ‘dat wil ik absoluut niet, even lezen hoe ik dat kan voorkomen’.

Bijvoorbeeld: Wil jij ook 30 jaar lang elke maand 10.000 euro ontvangen?

5. Zou je titel baat hebben bij een actie of een ander aantrekkelijk voorstel?

Loopt er een fantastische actie waarbij bezoekers bijvoorbeeld een flinke korting kunnen krijgen? Verwerk het in je titel.

Bijvoorbeeld: Boek vandaag nog je vakantie en ontvang meteen 25% korting

6. Kun je een element van intrige in je titel verwerken die de bezoeker de tekst inlokt?

Bouw spanning op. Nieuwsgierigheid. Avontuur. Daarmee prikkel je de lezer om door te lezen. Dat kan op een hele eenvoudige manier. Bijvoorbeeld door het woord ‘geheim’ in je titel te verwerken.

Bijvoorbeeld: Het geheim van bedrijven en bloggers die websitebezoekers vasthouden of Wat je altijd al had willen weten over …, maar nooit durfde te vragen

Vanaf nu ga je ijzersterke schoudertikjes verzinnen

Met bovenstaande 6 vragen kun je vanaf nu ijzersterke schoudertikjes gaan schrijven die werken als een magneet! En natuurlijk hoef je ze niet alle 6 in je titel te verwerken. Probeer gewoon uit wat werkt en wat niet.

Neem er de tijd voor. Het is meer dan de moeite waard. Want de door jou bedachte sterke titel gaat ervoor zorgen dat je bericht flink gelezen wordt. En dat is precies het doel van je zakelijke weblog.

En hoe schrijf jij schoudertikjes? Wat vind je een van je sterkste titels? Deel het in een reactie.

Wil je leren zelf onweerstaanbare webteksten en websites te maken?

Je leert het allemaal in de super praktische trainingen van Zeeën van tekstideeën.

Blijf op de hoogte van de nieuwste blogberichten over wervende webteksten en websites. Meld je aan voor de gratis updates.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>